سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

تهران امروز میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه

جهان بدون سلاح‌ هسته‌ای -1
تهران امروز میزبان نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه

خبرگزاری فارس: نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه امروز شنبه به مدت دو روز با حضور بیش از 14 وزیر خارجه، 10 معاون وزیر و 8 نماینده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه با شعار «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» از امروز شنبه به مدت دو روز (28 و 29 فروردین) با حضور بیش از 14 وزیر امور خارجه، 10 معاون وزیر و 8 نماینده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. 

ادامه مطلب ...

حکم جاب مهدی هاشمی صادرشد.

اختصاصی فارس/
حکم جلب مهدی هاشمی صادر شده است

خبرگزاری فارس: صدور حکم جلب مهدی هاشمی و قطعی شدن دستگیری وی خبری بود که در جلسه مشترک رئیس قوه قضائیه و اعضای کمیسیون قضایی مجلس اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، صدور حکم جلب مهدی هاشمی از جمله مطالبی است که در جلسه مشترک آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و جمعی از نمایندگان از جمله اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام شد. 
بر پایه این گزارش در این جلسه مشترک تصریح شد که در صورت ورود مهدی هاشمی به کشور وی بر اساس این حکم دستگیر خواهد شد. 
در این جلسه درباره احتمال عدم مراجعت مهدی هاشمی به کشور و راههای قانونی دستگیری وی مطالبی عنوان شده است. 
مهدی هاشمی رفسنجانی بعد از اغتشاشات انتخابات 22 خرداد و اقوال گوناگون درباره مشارکت وی در این حوادث، در اوایل شهریورماه سال جاری کشور را به مقصد لندن ترک کرد. 
قرار است مهدی هاشمی در دادگاه به اتهامات خود در این باره پاسخ دهد. 
انتهای پیام/ی

فیلم تخیلی هالیوود درباره تاریخ ایران

فیلم پرهزینه «شاهزاده ایرانی»(Prince of Persia ) که به کارگردانی مایک نیول و تهیه‌کنندگی کمپانی والت‌دیزنی تولید شده است روز 28 می‌(برابر با 7 خرداد سال جاری) به‌طور گسترده در بیش از 35 کشور جهان اکران می‌شود.

به گزارش پرچم :این فیلم با هزینه‌ای معادل 150 میلیون دلار (حدود 150 میلیارد تومان) تولید شده و به این ترتیب از پروژه‌های سنگین(big production) در هالیوود محسوب می‌شود. با توجه به این که ستاره چندان گران‌قیمتی در این فیلم حضور ندارد به احتمال زیاد بخش اعظم بودجه فیلم صرف طراحی جلوه‌های ویژه فیلم شده است. این فیلم از پروژه‌های ویژه سال‌های اخیر در هالیوود است و گلشیفته فراهانی پس از حضور در فیلم «مجموعه دروغ‌ها» قرار بود برای این فیلم تست گریم بشود ولی نتوانست به موقع به ایالات متحده سفر کند.
تاریخ سراسر اسطوره ایران باعث شده تا هالیوود تمایل خاصی به تولید فیلم‌های تاریخی با ارجاع به اسطوره‌های تاریخ ایران پیدا کند. فیلم «اسکندر» به کارگردانی الیور استون هم از دیگر فیلم‌های پرهزینه هالیوود بود که بخشی از اتفاقات آن در کشور ایران روی می‌داد. فیلمسازان هالیوود علاقه دارند که این فیلم‌ها را در خود ایران فیلمبرداری کنند که امکان آن میسر نیست. تمام صحنه‌های خارجی فیلم«شاهزاده ایرانی» مانند بیشتر فیلم‌های هالیوودی که داستان آن در خاورمیانه می‌گذرد، در مراکش فیلمبرداری شده است و در آن بیش از ۸۰۰ سیاهی لشکر از مردم محلی ایفای نقش کرده‌اند. داستان «شاهزاده ایرانی» در فضای قرون وسطایی روایت می‌شود، اما ماجراهای آن افسانه‌ای است و به واقعیات تاریخی ارتباطی ندارد. یک شهسوار دلیر و نیکدل در دفاع از سرزمین خود (ایران) با نیروهای شرور و بدسرشت می‌جنگد و برای ملت خود عزت و افتخار می‌آورد. این فیلم درامی عاشقانه و حماسی است با این که معلوم نیست ارجاعات تاریخی این فیلم مربوط به کدام دوره می‌شود اما اثراتی از داستان‌های «هزار و یک شب» و شاهنامه فردوسی در آن آشکار است.

قهرمان فیلم «دستان» نام دارد که نقش او را جیک جیلن‌هال ایفا کرده که فیلم‌های نظیر «کوهستان بروکبک» و «زودیاک» را در کارنامه کاری خود دارد. دستان یکی القاب رستم است.

دشمنان قصد دارند با روان کردن توفان شن سرزمین متمدن و آباد دستان را نابود کنند، مردم را به اسارت بگیرند و نیروهای خبیث و شیطانی را بر آنها مسلط سازند.

رسالت اصلی قهرمان داستان این است که شمشیری باستانی را که رمز پایداری و افتخار قوم اوست از دست دشمنان دور کند، زیرا هر کس به این شمشیر اسطوره‌ای دست یابد، می‌تواند زمان را برگرداند و سرنوشت قوم را تغییر دهد.دستان در رشته‌ای از ماجراهای خطرناک و عجیب که گاه یادآور هفت‌خوان رستم است، به جنگ دشمنان شرور می‌رود. او با شاهزاده خانم‌ سرزمین همسایه ارتباط عاطفی برقرار می‌کند که نام او تامیناست؛ یادآور «تهمینه» دختر شاه سمنگان. بن کینگزلی بازیگر نامی انگلیسی نیز نقش «نظام» را به عهده دارد، که نامی عام برای وزرای مدبر و بانفوذ است. کینگزلی قبلا هم در فیلم «خانه ای از شن و مه» نقش یک شخصیت ایرانی را بازی کرده بود. فیلم «شاهزاده ایرانی؛ شن‌های زمان» بر پایه‌ بازی کامپیوتری پرهیجانی تهیه شده که از سال ۱۹۸۹ چند سری از آن به بازار آمد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.فیلم را جری بروکهایمر، تهیه کرده که از تهیه‌کنندگان معتبر هالیوود است و پیش از این تریلوژی پرفروش «دزدان دریایی کارائیب» را تولید کرده بود.
مایک نیول کارگردان بریتانیایی الاصل و با سابقه هالیوود، فیلم‌هایی همچون «هری پاتر و جام آتش»، «دانی براسکو» و «چهار عروسی و یک عزا» را در کارنامه کاری خود دارد.

وزیر امور خارجه از احتمال آزادی موقت دو ایرانی در بند

وزیر امور خارجه از احتمال آزادی موقت دو ایرانی در بند دولت ایتالیا خبر داد.



به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه افریقای مرکزی در تهران،‌ در پاسخ به سوالی درباره وضع خبرنگار دربند صدا و سیما در ایتالیا گفت: هدف از تماس های تلفنی دیروز و پریروز من با دو ایرانی بازداشت شده در رم و میلان ایتالیا این بود که از وضع و مشکلات احتمالی آنان مطلع شوم. 

وی افزود: در این ارتباط های تلفنی متوجه شدم برای این دو هموطنمان برخی مشکلات در زندان به ویژه در زندان میلان وجود دارد که بنا داریم در گفتگو با وزیر خارجه ایتالیا این موارد را دنبال و حل کنیم. 

وزیر امور خارجه گفت: این احتمال وجود دارد که از زندان به صورت موقت آزاد شوند و مراحل دادگاهی آنان انجام شود. 

متکی با بیان اینکه این موارد را در دستور کار داریم ابراز امیدواری کرد دولت ایتالیا هر چه سریع تر این پرونده ها را ببندد. 

وی همچنین از پیگیری و تلاش رسانه ها درباره آزادی آقایان معصومی نژاد و دمیرچی لو قدردانی کرد.

لیست مشخصات کامل "زندانیان گمنام " در BBC !

لیست مشخصات کامل "زندانیان گمنام " در BBC !

رسانه دولتی انگلیس در سایت اینترنتی خود لیستی را که حاوی مشخصات کامل برخی افراد است، منتشر کرده و آنان را "زندانیان گمنام " خوانده است.



شبکه ایران نوشت؛ تلویزیون دولتی انگلیس در ادامه روند تخریبی خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده است تعداد زیادی از شهروندان ایران بدون هیچ اتهامی دستگیر شده‌اند!

"بی‌بی‌سی فارسی " که در اواخر سال 87 و به منظور تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ایران راه‌اندازی شد، با انتشار مطلبی در سایت اینترنتی خود، اغتشاشات سال گذشته را "اعتراضات مسالمت‌آمیز " نامیده و مدعی شده "بسیاری از مردم بدون مشخص بودن اتهام، دستگیر شده و هنوز در حبس هستند. "

بی‌بی‌سی در ادامه این مطلب، با انتشار یادداشتی از زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی مدعی شده که تعداد زیادی از مردم، بدون هیچ فعالیت سیاسی و غیرقانونی و فقط به دلیل اعتراض به نتایج انتخابات سال گذشته دستگیر شده‌اند.

ادامه مطلب ...

'شاهزاده ایران' بر پرده سینماهای جهان

'شاهزاده ایران' بر پرده سینماهای جهان

جیک جیلن هال در نقش دستان، شاهزاده ایران

بازی کامپیوتری پرفروش "شاهزاده ایران" توسط کمپانی فیلمسازی والت دیزنی به صورت فیلم سینمایی عرضه شده و قرار است از اواخر ماه مه در سینماهای جهان به نمایش در آید.

داستان "شاهزاده ایران" در فضای قرون وسطایی روایت می‌شود، اما ماجراهای آن افسانه‌ای است و به واقعیات تاریخی ارتباطی ندارد.

یک شهسوار دلیر و نیکدل در دفاع از سرزمین خود (ایران) با نیروهای شرور و بدسرشت می‌جنگد و برای ملت خود عزت و افتخار می‌آورد.

داستان فیلم با ماجراهای پرهیجان و عشقی باشکوه تکمیل شده است. با این که فیلم در تاریخ و اسطوره ایران پایگاه روشنی ندارد، اما اثراتی از داستان‌های "هزار و یک شب" و شاهنامه فردوسی در آن آشکار است.

قهرمان فیلم "دستان" نام دارد که نقش او را جیک جیلن‌هال (یکی از دو بازیگر اصلی فیلم "کوهستان بروکبک") ایفا کرده است. این یکی از القاب "رستم دستان" را تداعی می‌کند.

دشمنان قصد دارند با روان کردن توفان شن سرزمین متمدن و آباد دستان را نابود کنند، مردم را به اسارت بگیرند و نیروهای خبیث و شیطانی (دیوان) را بر آنها مسلط سازند.

رسالت اصلی قهرمان داستان این است که شمشیری باستانی را، که رمز پایداری و افتخار قوم اوست، از دست دشمنان دور کند، زیرا هر کس به این شمشیر اسطوره‌ای دست یابد، می‌تواند زمان را برگرداند و سرنوشت قوم را تغییر دهد.

شاهزاده ایران یکی از پرفروش ترین بازیهای کامپیوتری سال های اخیر بوده است

دستان در رشته‌ای از ماجراهای خطرناک و عجیب، که گاه یادآور هفت خوان رستم است، به جنگ دشمنان شرور می‌رود. او با خانم شاهزاده‌ زیبای سرزمین همسایه پیوند عشقی می‌بندد که نام او تامینا است، یادآور "تهمینه" دختر شاه سمنگان.

بن کینگزلی بازیگر نامی انگلیسی نیز نقش "نظام" را به عهده دارد، که نامی عام برای وزرای مدبر و بانفوذ است. کینگزلی قبلا هم در فیلم خانه ای از شن و مه نقش یک شخصیت ایرانی را بازی کرده بود.

"شاهزاده ایران" در مراکش

فیلم "شاهزاده ایران؛ شن‌های زمان" بر پایه‌ بازی کامپیوتری پرهیجانی تهیه شده که از سال ۱۹۸۹ چند سری از آن به بازار آمد و محبوبیت زیادی پیدا کرد.

فیلم را جری بروک‌هایمر، تهیه کرده که از تهیه‌کنندگان معتبر هالیوود است و پیش از این سه فیلم تریلوژی پرفروش دزدان دریایی کارائیب را تولید کرده بود.

فیلم سینمایی "شاهزاده ایران را مایک نیوال، فیلمساز بریتانیایی، کارگردانی کرده است.

تمام صحنه‌های خارجی فیلم، مانند بیشتر فیلمهای هالیوودی که داستان آن در خاور میانه می گذرد، در مراکش فیلمبرداری شده است، و در آن بیش از ۸۰۰ سیاهی لشکر از مردم محلی ایفای نقش کرده‌اند.

دفاع احزاب چپ آمریکای مرکزی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

طی بیانیه اعلام همبستگی ابراز شد:
دفاع احزاب چپ آمریکای مرکزی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران

خبرگزاری فارس: احزاب چپ‌گرای آمریکای مرکزی در بیانیه‌ای در برابر فشارهای غرب در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با این کشور اعلام همبستگی کردند.

به گزارش فارس به نقل از رادیو "لا پریمریسیما " نیکاراگوئه، در بیانیه پایانی اجلاس احزاب چپ آمریکای مرکزی و کارائیب، که در ماناگوا پایتخت نیکاراگوئه برگزار شد، بر حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید شد.
در این بیانیه آمده است: ما از حق غیر قابل چشم‌پوشی ملت ایران مانند تمام دیگر کشورهای جهان در بهره‌مندی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با شعار "انرژی اتمی برای همه، سلاح اتمی برای هیچکس " دفاع می‌کنیم.

ادامه مطلب ...

ناوشکن ولایت به ناوگان ارتش ایران می‌پیوندد

فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش:
ناوشکن ولایت به ناوگان ارتش ایران می‌پیوندد

خبرگزاری فارس: فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش گفت: ناوشکن ولایت به ‌زودی با پایان مراحل ساخت به ناوگان ارتش جمهوری اسلامی ایران در شمال کشور می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندر انزلی، سیدمحمود موسوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران افزود: ناوشکن جدید نیروی دریایی مشابه ناوشکن جماران در دریای خزر در حال ساخت است.
وی ادامه داد: سازه اصلی و بدن این ناوشکن به اتمام رسیده و متخصصان ایرانی در حال نصب تجهیزات و دستگاه‌های این ناوشکن هستند.
موسوی درباره فعالیت ناوشکن جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این ناوشکن که با نام «موج 2» در حال ساخت است پس از تصویب فرماندهان ارشد با نام ناوشکن «ولایت» به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران می‌پیوندد.
فرمانده منطقه چهار نیروی دریای ارتش همچنین با اشاره به خرید سامانه‌های پدافندی از کشور روسیه تاکید کرد: ایران و روسیه برای ارتباط و تعامل با همدگیر به عنوان دو کشور همسایه ارزش ویژه‌ای قائل هستند و روسیه باید به تعهدات خود در زمینه فروش سیستم‌های پدافندی به ایران پایبند باشد.
وی خاطرنشان کرد: سامانه‌های پدافندی تدافعی بوده و تهیه، ساخت و خرید این گونه تجهیزات نشان دهنده این نکته است که ایران در دفاع از خود عزم راسخ دارد.
موسوی استفاده از این سامانه‌ها را حق قانونی هر کشور عنوان کرد و افزود: تهیه این سامانه‌ها برای ایران که هر روز به بهانه‌های واهی از طرف کشورهای سلطه‌گر تهدید می‌شود ضروری است.
فرمانده ارشد آجا در گیلان در خاتمه گفت: از کشورهایی که با ایران قرارداد منعقد می‌کنند انتظار داریم طبق عرف بین‌المللی اصول اخلاقی و شرایط همسایگی به تعهدات خود پایبند بوده و اجازه ندهند دیگر کشورها در تصمیم‌گیری‌های داخلی آنان تاثیرگذار باشند.

چین آرزوی آمریکا برای تشدید تحریم ایران را بر باد داد

خبرگزاری فرانسه:
چین آرزوی آمریکا برای تشدید تحریم ایران را بر باد داد

خبرگزاری فارس: خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به تلاش‌های آمریکا در کنفرانس امنیت هسته‌ای برای متقاعد کردن چین برای تشدید تحریم‌های ایران و بی‌نتیجه ماندن این تلاش‌ها اعلام کرد که چین آمال آمریکا را در این خصوص نقش بر آب کرد.

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سیاست آمریکا برای جلب موافقت قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین برای تشدید تحریم‌های ایران به دلیل تداوم برنامه هسته‌ای، تاکید کرد که چین، نقشه‌ها و آمال آمریکا را در این خصوص نقش بر آب کرد.
این خبرگزاری نوشت: چین امروز سه‌شنبه و در دومین روز کنفرانس امنیت هسته‌ای آمریکا اعلام کرد که "ممکن نیست موضوع برنامه هسته‌ای ایران از راه تحریم و فشار، ریشه‌ای حل شود ".
به گزارش این خبرگزاری، با اعلام چنین موضعی، آمال "باراک اوباما " رئیس جمهوری آمریکا برای رسیدن به توافقی با هدف تشدید تحریم‌های ایران بر باد رفت.

ادامه مطلب ...

وزیر دفاع آمریکا:ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد

وزیر دفاع آمریکا:
ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد

خبرگزاری فارس: وزیر دفاع آمریکا در برنامه‌ای تلویزیونی اظهار داشت ایران سلاح هسته‌ای در اختیار ندارد و طبق برآوردهای واشنگتن تهران هنوز قادر به تولید اینگونه سلاح‌ها نیست.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "ریانوواستی "، "رابرت گیتس "، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت، ایران سلاح هسته‌ای ندارد و آمریکا هنوز به این نتیجه نرسیده است که تهران قادر به تولید سلاح هسته‌ای است.
گیتس در پخش مستقیم برنامه‌ای در کانال تلویزیونی "ان.بی.سی " اظهار داشت: بر اساس برآورد ما آنها (ایرانی‌ها) هنوز امکان ساخت سلاح هسته‌ای را ندارند.
در ضمن، "هیلاری کلینتون "، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است، یکی از اهداف آمریکا این است که به ایران اجازه ندهد صاحب سلاح هسته‌ای شود.
رئیس پنتاگون و وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه برای حضور دربرنامه‌های خبری کانال‌های تلویزیونی آمریکایی "سی.بی.اس "، "ان.بی.سی " و "ای.بی.سی " دعوت شده بودند. این سیاست‌مداران در خصوص جنبه‌های مختلف سیاست‌های جهانی، از جمله، مسئله امنیت هسته‌ای و جنگ در افغانستان گفتگو کردند.
کلینتون در این برنامه تلویزیونی گفت: خطر جنگ هسته‌ای که در زمان "جنگ سرد " درباره آن فکر می‌کردیم کاهش یافته است، ولی خطر تروریسم هسته‌ای افزایش یافته است.