سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست هایی که رهبری امضاء می کنند باید بالاتر از قانون رعایت شود

هاشمی رفسنجانی در افتتاحیه‌ اجلاسیه هشتم مجلس خبرگان -2 و پایانی
سیاست هایی که رهبری امضاء می کنند، باید بالاتر از قانون رعایت شود

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: وقتی رهبری نظام هر روز صحبت از برنامه‌ها، اصل ‌44، سند چشم‌انداز و غیره می‌کنند و رهبری آن‌ها را امضا می‌کنند، این سیاست‌ها باید بالاتر از قانون رعایت شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان در ادامه سخنان خود در افتتاحیه هشتمین اجلاس مجلس خبرگان(دور چهارم) با اشاره به فعالیت دشمنان انقلاب اسلامی علیه ملت ایران، خطاب به اعضای مجلس خبرگان رهبری گفت: از شما و کسانی که از شما حرف شنوی دارند به عنوان طلبه‌ای که 50 الی 60 سال در این وادی کار کرده و تجربه دارد، می‌خواهم که این موضوعات را مورد توجه قرار دهید و جدی بگیرید.

وی افزود: باید مراقب تحریم‌ها بود و آن‌ها را شوخی نگرفت باید بگویم که تاکنون و بعد از گذشت سی‌سال از انقلاب اسلامی هیچ‌گاه به این اندازه تحریم‌ها علیه ما شدت نداشته‌است.
هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اعتقادی به موفقیت‌تحریم‌کنندگان ملت ایران ندارد، در عین حال گفت: من وظیفه‌ خودم می‌دانم که بگویم ما باید در مقابل تحریم‌‌ها هوشیار باشیم و از ظرفیت‌های علمی خود استفاده کنیم.

هاشمی رفسنجانی افزود: دشمنان با استفاده از مطالب داخل ایران و عراق به طرف ما می‌آیند و از بالای سر ما را تهدید نظامی می‌کنند که البته بعید می‌دانم جرأت چنین کاری را داشته باشند. آنها هر جا را که توانستند نا امن کردند، عراق و افغانستان را ناامن کردند.
رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: آنها در مرحله اول به قرآن که در میان مسلمین مورد پذیرش است هجوم آورده و به آن بی‌احترامی کردند و در درجه بعدی، مکتب اهل بیت که حقیقتا حیات‌بخش است را مورد هدف قرار دادند.

وی با بیان اینکه این‌که توجه به اهل بیت، مراجع، روحانیت و ولایت از موثرترین سرمایه‌های ایران است، بیان داشت: برخی‌ها از طرف دیگر به دنبال ولایت هستند؛ در حالی که اگر امام، مرجعیت، ولایت و روحانیت را به همراه خود نداشت نمی‌توانست در زمانی که نفس کشیدن سیاسی مشکل شده بود، موفق شود و مردم را هوشیار کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه مرجعیت در کشور، به حفاظت و حراست از این جایگاه تاکید کرد و ادامه داد: روحانیت در دوره‌های مختلف مثل زمان حکومت قاجاریه مردم را نجات دادند و مشروطیت را ایجاد کردند اما در نهایت از دست آنها گرفته شد و رضاخان قلدر بیرون آمد.

وی به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این بار روحانیت و حوزه عمیق‌تر اقدام کردند و مردم نیز آگاه‌تر و و هوشیارتر شدند به طوری که ‌99 درصد مردم وارد صحنه شدند و به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی بر مبنای ولایت فقیه، رای دادند تا دشمنان ناکام شوند.
رییس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که مهم‌ترین عامل پیروزی ما، وحدت در میان صفوف مردم و حکومت، حوزه و دانشگاه، روحانیت و انقلاب بود. همه دنیا مشاهده کردند که ملت ایران در دفاع مقدس و هشت سال جنگ، یکصدا و متحدد بودند. امروز دشمن می‌دانند که تنها با تفرقه می‌تواند ما را شکست دهد و قران کریم نیز تفرقه را موجب انهدام می‌داند.

هاشمی رفسنجانی به رهنمود مقام مظعم رهبری برای جذب حداکثری و دفع حداقلی اشاره کرد، گفت: فریاد دفع حداقلی و جذب حداکثری رهبر انقلاب را معکوس معنی می‌کنند و هر وقت کسی صحبت از وحدت می‌کند، می‌گویند وحدت بین ما چند نفر است.
وی معنای وحدت را بین امت و ملت دانست و ضمن مهم برشمردن آن، تاکید کرد: همیشه تعدادی هستند و در گذشته انقلاب هم بوده‌اند و بعدش هم بوده‌اند که این‌طور تصور می‌کردند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن انتقاد از برخی اقدامات که آنها را خودسرانه می‌خواند، گفت: این جریان خودسر که الان در کشور می‌بینیم، برای کشور سم است، من تاکید می‌کنم که در حکومت، قانون وجود دارد و همه باید بر محور قانون حرکت کنند چرا که حرکت غیرقانونی ریشه‌ دشمنی و تفرقه است و عامل تفکیک قوا به حساب می‌آید. پس باید مراقب بود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی‌ها جا خالی می‌‌دهند تا رهبری مورد هدف قرار بگیرد، تصریح کرد: آنها تلاش می‌کنند همه مسائل را متوجه رهبری کنند و مرکزیت نظام را مخدوش کنند.
وی تاکید کرد: آدم‌هایی هستند که به اسم ذوب در ولایت، همه کارهای دیگری که در کشور انجام می‌شود را به پای رهبری می‌گذارند. در حالی که باید بگویم مسوولیت هر شخصی در قانون مشخص است و نباید هر کاری کنیم و بعد القا کنیم که به نام رهبری است.

هاشمی رفسنجانی مقام رهبری را مقام مقدسی دانست و گفت: رهبری مقامی است که در محل نظارت عمومی به اوضاع قرار دارند و در اموری که لازم است دخالت می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که همه باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم، اظهار کرد: هرکس باید در جای خود مسوولیتش را اجرا کند و قانون محور فعالیت‌های هرکس باشد چرا که تخلف از قانون یعنی استبداد، دیکتاتوری و خودسری. پس اگر قانون ضعف دارد باید اصلاح شود اما تا هست باید به آن عمل کرد و مصوبات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص باید رعایت شود و تخلف از آنها پسندیده نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: سیاست‌های کلی نظام، قانون نیست اما از هر قانونی بالاتر است. سیاست‌های کلی نظام بین قانون اساسی و عرف قرار دارد. پس وقتی رهبری نظام هر روز صحبت از برنامه‌ها، اصل ‌44، سند چشم‌انداز و غیره می‌کنند و مجمع آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده و رهبری آن‌ها را امضا می‌کند این سیاست‌ها باید بالاتر از قانون رعایت شود و اگر نشود پایه‌ وحدت را می‌پاشد.

وی در ادامه به سیل پاکستان اشاره و آنرا یک مصیبت واقعی در جهان اسلام دانست و تاکید کرد: امروز ما می‌بینیم که ‌20 میلیون نفر آواره سیل زده وجود دارد و حقیقتا این مسئله نگران کننده است. سیل در حالی در پاکستان ادامه دارد که تروریست‌ها هر روز جایی را با بمب انتحاری مورد هدف قرار می‌دهند و مردم مظلوم پاکستان به خاک و خون می‌کشند.

هاشمی رفسنجانی افزود: آمریکا در پاکستان فعال مایشاء است و افغانستان را تبدیل به بمب آماده انفجار در جامعه اسلامی کرده است. هم‌چنین عراق ‌8-9 ماه است که گرفتار نتیجه انتخابات است و از طرف دیگر لبنان و غزه و سومالی آرامش ندارند. در ادامه نیز خواب دیده‌اند در ایران هم به عنوان مرکز عظیم ولایت و اهل بیت، فتنه برپا کنند. پس مسائل زیادی در منطقه وجود دارد که هوشیاری ما را می‌طلبد و در این رابطه به‌خصوص روحانیون و خبرگان باید هوشیار باشند و اجازه ندهیم تفرقه و کینه قوی شود و در نتیجه آن راه برای دشمنان باز شود. پس نباید اجازه داد هرکاری می‌خواهند بکنند و کسی نباشد که جلوی آنها را بگیرد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید مراقب وحدت در کشور بود و به هیچ کس اجازه تفرقه افکنی نداد، خاطر نشان کرد: آنها که خیال می‌کنند با تفرقه‌انگیزی در جامعه‌ ما به نتیجه می‌رسند اشتباه می‌کنند. برخی‌ها می‌خواهند روحانیت را بدنام کنند که باید مراقب آنها بود.

وی گفت: نمی‌توان از نامناسب بودن فضای آموزشی کشور غافل باشیم و متاسفانه نیاز به کار زیادی داریم که برگردیم به شرایطی که همگام انقلاب باشند. البته من نمی‌گویم همه مخالف هستند اما باید دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز فرهنگی را به گونه‌ای داشته باشیم که محور وحدت جامعه باشد و نباید بگذاریم سرمایه‌های آینده انقلاب راه دیگری را انتخاب کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری قانون اساسی را روشن توصیف کرد و با بیان اینکه اگر مجموعه ما طبق قانون وظیفه خودمان را انجام دهیم تفرقه به وجود نخواهد آمد، گفت: ایران مردمی‌ترین کشور در ‌30 سال اخیر ایران بوده است؛ چرا که با اتکا به 99 و نیم درصد رای مردم شروع کرده‌ایم و با دست مردم نظام اسلامی را برقرار کرده‌ایم. پس انشاءالله روحانیت باید در این راه نقش خود را فراموش نکند.

وی ضمن هشدار به هرگونه اقدامی که منجر به تضعیف روحانیت شود، خطاب به نمایندگان خبرگان رهبری گفت: ما اعضای خبرگان وظیفه‌ سنگینی به عهده داریم و باید تلاش کنیم وحدت را به جامعه تزریق کنیم و نگذاریم آلودگی‌ها به قشر جوان، مدارس و دانشگاه‌های ما سرایت یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد