سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

تبلیغ ویژه در شبکه آموزش سیما برای بازی‌های رایانه‌ای غیر مجاز

تبلیغ ویژه در شبکه آموزش سیما برای بازی‌های رایانه‌ای غیر مجاز

شبکه آموزش سیما در برنامه هفته گذشته "صفر و یک" که به بازی‌های رایانه ای اختصاص داشت، به تبلیغ نسخه‌های جدید چند بازی رایانه ای غیرمجاز پرداخت.

به گزارش رجانیوز، در این برنامه فیلم تبلیغاتی (trailer) نسخه جدید بازی های غیرمجاز "آیین قاتل 2"، یک بازی افسانه ای و همچنین بازی دیگری که مربوط به گروه های مافیایی است، پخش شد و مجری و کارشناس برنامه به تبلیغ این بازی ها پرداختند.

این بازی‌ها در ماه‌های آینده وارد ایران می شوند و با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماره های قبلی این بازی‌ها را غیرمجاز معرفی کرده و مسائل ضد دینی و غیر اخلاقی قابل توجهی در برخی از آنها وجود دارد، مشخص نیست تبلیغ نسخه‌های جدید این بازی‌ها (آن

هم قبل از دریافت مجوز) چه معنایی می تواند داشته باشد؟

در قسمتی از برنامه پس از پخش فیلم تبلیغاتی یکی از این بازی‌ها، کارشناس بازی رایانه‌ای گفت این بازی تا 10 روز دیگر در ایران موجود خواهد بود که مجری برنامه با خوشحالی از کارشناس برنامه درخواست کرد که تا 10 روز دیگر چند نسخه از این بازی را به عنوان هدیه به برنامه بیاورد!

به نظر می رسد تبلیغات تلویزیونی برای این بازی ها قبل از دریافت مجوز انتشار تنها به سود کسانی خواهد بود که به فعالیت های غیرقانونی تکثیر محصولات فرهنگی می پردازند. تبلیغات برای بازی های رایانه ای غیرمجاز و یا بدون مجوز، روند اشتباهی است که در نشریات داخلی بازی های رایانه ای مرسوم است و این بار به صداوسیما هم کشیده شده است.

تبلیغات بازی‌های غیرمجاز هم تشویق نوجوانان به خرید بازی از راه‌های غیرقانونی است و هم موجب بدبینی مردم به سیاست‌های رسمی فرهنگی کشور خواهد شد چرا که شماره جدید این بازی ها نیز به احتمال زیاد مانند نسخه های قبل غیرمجاز معرفی خواهد شد و در مقابل، تبلیغ بازی ها و سپس غیرمجاز خواندن آن‌ها، مواجهه دوگانه‌ای با موضوعات ظریف فرهنگی است.

پیش از این، تبلیغ بازی های خارجی به دلیل آسیب های فراوان برخی از آنها در صداوسیما سابقه نداشت اما برنامه اخیر که به صورت زنده پخش و بارها زمان آن تمدید شد، اقدامی بی سابقه به نظر می رسد، به‌ویژه اینکه برنامه "صفر و یک" از این به بعد، یک روز در هفته به موضوع بازی های رایانه ای و تبلیغ آنها اختصاص خواهد داشت.

همچنین در حالی در برنامه مورد اشاره به تبلیغ بازی ها و یک بازی آنلاین خارجی پرداخته شد که یکی از کارشناسان برنامه، سردبیر یکی از نشریات بازی های رایانه ای است و نمایندگی بازی آنلاین خارجی مذکور در ایران را نیز دارد.

این کارشناس، در بخش دیگری از برنامه نیز به تطهیر یک بازی ضد دینی پرداخت که چندی پیش وزیر ارشاد در واکنش به پخش آن، خبر جلوگیری از پخش اینگونه بازی ها را داده بود. این بازی ضد دینی به تخریب چهره شیعیان می پردازد. استفاده برنامه از کارشناسان بی اطلاع در مورد بازی های مخرب غربی موجب می‌شود که بازی های رایانه ای مناسب و مفید شناخته نشده و بازی های غیرمجاز به کودکان و نوجوانان معرفی شود.

بازی های رایانه ای که روزانه وارد ایران می شوند تنها در صورتی حق انتشار در فروشگاه های عرضه بازی های رایانه ای را دارند که بازی رایانه ای و ویدئویی مورد نظر از وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مجوز انتشار دریافت کرده باشد.

با این حال سودجویان به صورت زیرزمینی بازی های وارد شده به ایران را قبل از بررسی و دریافت مجوز از وزارت ارشاد، به طور غیرمجاز در سطح شهر، معابر و برخی فروشگاه ها به فروش می رسانند که نهادهای انتظامی و قضایی در این زمینه برخورد می‌کنند.

نظرات 2 + ارسال نظر
ناشناس جمعه 29 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:17 ق.ظ

اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگذارد بازی های نامبرده به داخل ایران واردشوند پس چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازی assassins creed 2 (آیین قاتلین2) طرفداری کرده و بازی را بادرجه ی سنی به بازار وارد کرده است؟

متاسفانه مملکت ما هنوز در حرکت های اجرایی مشکلات زیادی دارد.انشاءالله به یاری خدا مشکلات حل خواهد شد

احمدی نژاد شنبه 30 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:08 ق.ظ

به تو چه هر که دلش می خواد هر کار میکنه مثل مشایی جون من تو فضولی تو اول برو اسمتو درست کن نوشی نویسنده از بس چرت می نویسی که حاضر نیستی اسمتو پایین نوشتههات بنویسی

اسمم محمد جواد یاوری اگر خیال مبارکتون را حت شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد