سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

شهاب‌شهرزاد: «فاصله‌ها» سطح سلیقه مخاطب را تنزل می‌دهد

/نقد شفاهی مجموعه‌های روی آنتن/
شهاب‌شهرزاد: «فاصله‌ها» سطح سلیقه مخاطب را تنزل می‌دهد

خبرگزاری فارس: یک منتقد با بیان این که سریال «فاصله‌ها» مضامین ضدارزشی را دستمایه قرار داده که محصول نوعی جوزدگی است، گفت: مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها»، سطح سلیقه مخاطب را تنزل می‌دهد.

«شهاب شهرزاد» منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس در مورد مجموعه تلویزیونی «فاصله‌ها» ساخته حسین سهیلی‌زاده، اظهار داشت: مهم‌ترین مسئله‌ای که سریال «فاصله‌ها» از آن رنج می‌برد و به نوعی یکی از مشکلات اصلی سریال‌سازی است، حلقه مفقوده تحقیق است که از آن غفلت شده و این، در روند فیلمنامه به وضوح دیده می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: درباره این مسئله و تحول شخصیت زن اصلی داستان سریال «فاصله‌ها» متاسفانه خیلی پرداخت سردستی را مشاهده می‌کنیم و این نشان‌دهنده دوری‌گزینی از یک پژوهش روانکاوانه است در مورد شخصیت زن اول داستان «بیتا» (بهاره افشاری) است که لطمه اساسی به این سریال وارد کرده است. در حقیقت این دگردیسی در طول سریال رعایت نشده و انگار فیلمنامه‌نویس سعی دارد مدام تماشاگران را غافلگیر کند و از ارائه اطلاعات به مخاطبان جلوگیری می‌کند که استفاده از این شیوه نیز به این سریال لطمه وارد کرده است.
این منتقد بازی‌های سریال «فاصله‌ها» را متوسط ارزیابی کرد و در ادامه خاطرنشان کرد: بازی‌ها در مجموع بیرون می‌زند و این در جا زدن بازیگران یک آفت برای تلویزیون است. سازندگان سریال‌های تلویزیونی به بازیگران کلیشه‌ای روی آورده‌اند و نقش کلیدی این سریال نیز رویکرد چالش آمیز ندارد و فاقد جذابیت است، به علاوه این که جدیدا تلویزیون روی به موضوعات نادرستی آورده است که در قالب ناهنجاری‌ها مطرح می‌شود و در پایان اکثر این سریال‌ها نیز این مسئله توجیه می‌شود و در مجموع، این شیوه نگرش به باورهای ارزشی جامعه لطمه وارد می‌کند.
شهرزاد در مورد استقبال انبوه مخاطبان از این سریال نیز، گفت: این که یک سریال با مخاطب انبوه ارتباط برقرار می‌کنند، اصلا امتیازی محسوب نمی‌شود و خیلی فیلم‌ها و سریال‌های قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی هم با انبوه مخاطب ارتباط برقرار می‌کردند و به نظر من تلویزیون وظیفه ندارد که آتراکسیون تولید کند، بلکه وظیفه تلویزیون این است که به سلیقه مخاطبان سمت و سو بدهد.
وی اظهار داشت: سریال «فاصله‌ها» سطح سلیقه مخاطب را تنزل می‌دهد و من با این روند که ضدارزشی است، مخالفم، چرا که تلویزیون در سال‌های اخیر به نوعی جو زده شده است و ما در سریال‌های متوالی یک سوژه دستمالی شده را مشاهده می‌کنیم که در واقع هیچ عمق و معنای آموزشی هم ندارد.
این منتقد در پایان این گفت‌وگو در مورد این که آیا «حسین سهیلی‌زاده» با ساخت این سریال در کارنامه خود پیشرفت کرده یا خیر، اظهار داشت: این سریال ادامه منطقی سریال «دلنوازان» است و در کنار آن ادامه منطقی سطح توقع مدیران تلویزیون است چرا که به نظر من تلویزیون جای رشد وجود ندارد اما در سینما می‌تواند این اتفاق رخ دهد و از لحاظ ساختاری ، کیفی و کارگردانی ادامه منطقی سریال «دلنوازان» است که سطح ممتازی ندارد اما به صورت آتراکسیون عمل می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد