سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

آمریکا نمی‌تواند کاری کند که ایران مقابلش زانو بزند

دلایل یک روزنامه‌نگار کانادایی از شکست آمریکا در مقابل ایران
آمریکا نمی‌تواند کاری کند که ایران مقابلش زانو بزند

خبرگزاری فارس: یک روزنامه‌نگار کانادایی در مقاله‌ای از دروغ بودن برنامه‌های آمریکا برای حمله به ایران خبر داد و نوشت: آمریکا 15 سال است حمله به ایران را شبیه سازی می‌کند ولی هر دفعه از ایران شکست خورده است.

به گزارش فارس، "گواین دایر " روزنامه نگار مستقل کانادایی مقیم انگلیس در مقاله‌ای که در روزنامه "بلید " آمریکا به چاپ رسیده است نوشت:
زمانی که از "مایکل مولن " رئیس ستاد مشترک و عالی رتبه ترین مقام ارتش آمریکا در برنامه شبکه تلویزیونی NBC درباره حمله به ایران سؤال شد، به راحتی پاسخ داد: بله ما برنامه‌هایی را برای حمله به ایران برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

این روزنامه نگار کانادایی می‌نویسد: فرماندهان ستاد مشترک آمریکا باید در برنامه‌ریزی‌هایشان کوچکترین احتمالات را هم در نظر بگیرند. تا سال 1930 برای مثال آمریکا برنامه اشغال کانادا را به صورت سالیانه به روز رسانی می‌کرد، ارتش کانادا هم برنامه‌های خود را برای اقدامی پیشدستانه بررسی می‌کرد.
وی ادامه داد: اما در مورد حمله به ایران، آمریکا شانس پیروزی جنگ غیر هسته‌ای را در مقابل ایران نخواهد داشت. آمریکا تنها در صورتی می‌تواند در جنگ با ایران پیروز شود که صدها بمب هسته‌ای را روی مراکز نظامی، تاسیسات هسته‌ای و مراکز صنعتی ایران بریزد که البته این کار منجر به کشته شدن 5 تا 10 میلیون نفر از افراد غیر نظامی خواهد شد.
دایر می‌افزاید: در این باره نظرات "ریچارد کلارک " مشاور ضد تروریسم کاخ سفید در اویل دهه 90 تامل برانگیز است وی چهار سال گذشته در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود که دولت کلینتون به شدت از حمله به ایران و بمباران گسترده ایران حمایت می‌کرد ولی افسران نظامی وی را از این کار منع می‌کردند.
کلارک می‌گوید: بعد از بحث‌های طولانی افسران عالی رتبه آمریکا نتوانستد به این نتیجه برسند که پایان حمله به ایران به نفع آمریکا تمام شود.
نویسنده این گزارش در ادامه تاکید می‌کند: برنامه ریزان نظامی در آمریکا 15 سال است که برنامه حمله به ایران را شبیه سازی می‌کنند ولی هیچ‌گاه نتوانسته اند در این شبیه سازی‌ها بر ایران پیروز شوند.
وی افزود: دلیل عدم موافقت با شروع جنگ با ایران توسط فرماندهان نظامی آمریکا، ترس از وجود سلاح هسته‌ای در ایران نیست چون چنین سلاح‌هایی اصلا وجود ندارند. مشکل این است آمریکا نمی‌تواند کاری کند که ایران مقابل آمریکا زانو بزند. آمریکا ممکن است بتواند تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کند ولی ایران قادر خواهد بود دوباره آنها را بسازد. از سوی دیگر آمریکا توان اشغال ایران را ندارد. در ایران 80 میلیون نفر زندگی می کنند که تک تک آنها با هرگونه تهدید خارجی مقابله خواهند کرد.
دایر ادامه می‌دهد: ایران یک کشور کوهستانی با مساحتی 4 برابر مساحت عراق است. ارتش ایران از 450 هزار سرباز تشکیل شده است که تقریبا به وسعت ارتش آمریکا است با این تفاوت که ایران نیروهایش را در سراسر دنیا پراکنده نکرده است. در صورتی که دولت آمریکا برنامه حمله زمینی به ایران را مطرح کند فرماندهان ارتش آمریکا به نشانه اعتراض استعفا خواهند داد. بنابر این جنگ با ایران را فقط باید در بمباران این کشور با بمب‌های هسته‌ای تعریف کرد که در این صورت هم ایران گزینه های زیادی را برای تحت فشار قرار دادن آمریکا در اختیار دارد.
نویسنده این گزارش تاکید می‌کند: توقف صادرات نفت ایران می تواند قیمت نفت را در دنیا به صورت غیر قابل تحملی بالا ببرد. سهم ایران از صادرات نفت در دنیا حدود 7 درصد است ولی قادر است با بستن تنگه هرمز صدور 40 درصد از نفت دنیا را با موشک‌های مهلک ضد کشتی نور متوقف کند.
دایر در پایان تاکید می‌کند: به هر صورت حمله به ایران علاوه بر شکست برای آمریکا موجب مطرح شدن ایران به عنوان یک قدرت مطرح خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد