سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

جان کری: نظام ایران سقوط نمی‌کند، مجبوریم با تهران مذاکره کنیم

خطاب به اوباما؛
جان کری: نظام ایران سقوط نمی‌کند، مجبوریم با تهران مذاکره کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و نامزد اسبق انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت که نظام ایران سقوط نخواهد کرد و واشنگتن مجبور به مذاکره و تعامل با تهران است.

به گزارش فارس، "جان کری "، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا از "باراک اوباما "، رئیس جمهور آمریکا خواست تا تلاش برای مذاکره با ایران را از سر بگیرد.
وی در مصاحبه با "فرید زکریا " در برنامه "جی‌پی‌اس " در شبکه "سی‌ان‌ان " گفت که بهترین زمینه برای آغاز مذاکرات با ایرانی‌ها درباره مسیر رو به جلو در افغانستان است و این گفت‌وگوها می‌تواند منجر به رایزنی‌ها درباره سایر موضوعات مهم و اساسی نظیر برنامه هسته‌ای ایران شود.
کری در پاسخ به این سوال که آیا وی از تعامل با ایران در زمینه موضوع هسته‌ای حمایت می‌کند یا نه، گفت: قطعا، من حمایت خواهم کرد. من بر این باورم که این تعامل می‌تواند مسیر را برای رایزنی درباره دغدغه‌های دیگر ما، نه فقط موضوع هسته‌ای، بلکه موضوعات منطقه‌ای هموار کند.
وی افزود: دلایل محکمی برای ایران به منظور مذاکره با آمریکا درباره افغانستان وجود دارند.
کری گفت: به نظر من، ایران منافعی را در افغانستان دارد. آنها علاقه‌ای به طالبان ندارند. ایرانی‌ها همچنین با قاچاق مواد مخدر مخالف هستند. دلایلی وجود دارند که آنها خواستار یک دولت باثبات در افغانستان هستند. شما می‌دانید که دیپلماسی هنر بازی کردن با منافع همه است. هر کسی بنا به این نتیجه، منافعی را دارد.
رئیس کمیته روابط خارجی سنا ادامه داد: اقدام دولت [اوباما] در توقف تلاشهای خود برای تعامل با ایرانی پس از مقابله با معترضان در ایران طی سال گذشته، کار درستی بود.
وی ادامه داد: من بر این باور هستم که ما باید به تلاشهای افراد که آن زمان در میدان بودند، احترام بگذاریم. اما من معتقدم که زمان گذشته است. برای من و اکثر جامعه اطلاعاتی و افرادی که از آنجا و جاهای دیگر گزارش می‌کنند، این امر آشکار است که نظام ایران فردا یا در آینده نزدیک سقوط نخواهد کرد.
کری گفت: بنابراین ما مجبور هستیم تا برای تعامل و برخی مذاکرات تلاش کنیم. این بدان معنا نیست که ما همه چیز را تسلیم کنیم. این ماهیت دیپلماسی یا مذاکرات نیست. اما ما باید به این نقطه برسیم. من فکر می‌کنم که خطرات بسیار زیاد هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد