سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

آمریکا آماده است غنی سازی اورانیوم در ایران را بپذیرد

نیویورک تایمز از پیام خصوصی اوباما به ایران خبر داد:
آمریکا آماده است غنی سازی اورانیوم در ایران را بپذیرد

خبرگزاری فارس: نیویورک تایمز در مقاله‌ای به نقل از "اریک بریل " نوشت که باراک اوباما با ارسال پیامی خصوصی به مقامات ایران اعلام کرده آمریکا آماده است برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم را در ایران بپذیرد.

به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی "فارن‌پالسی " در مقاله‌ای تحلیلی به بررسی مواضع گزارشگران و تحلیلگران غربی در قبال حوادث انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و پس از آن پرداخته و این تفسیرها و پوشش‌های خبری غلط و گمراه‌کننده را باعث تباهی و ضعف سیاست خارجی دولت "اوباما " در قبال ایران معرفی کرده است.

در ادامه بررسی تأثیر پوشش خبری مغرضانه انتخابات و حوادث پس از آن بر سیاست خارجی آمریکا آمده است: سه هفته قبل از انتخابات، در مقاله‌ای منتشر شده در روزنامه "نیویورک‌تایمز " اعلام کردیم که علاقه وافر باراک اوباما به درگیر ساختن ایران در فرآیند مذاکرات در خطر انفجار درونی قرار دارد.
"اریک بریل " (Eric Brill)، حقوقدان آمریکایی در این مقاله که در روزنامه نیویورک تایمز به چاپ رسید، یادآور شد: خط‌ مشی مذاکره اوباما از آن جهت در خطر است که وی هیچ علاقه‌ای به اتخاذ گام‌های ملموس ندارد؛ یعنی، اعلان رسمی رد سیاست تغییر رژیم، لغو برنامه‌های پنهانی برای بی‌ثبات کردن جمهوری اسلامی که در زمان گذشته وی یعنی جرج بوش آغاز شده‌اند، و ارسال خصوصی پیامی مبنی بر اینکه آمریکا آماده است تا به عنوان قدمی کلی برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای، غنی‌سازی اورانیوم را در ایران بپذیرد، این عوامل می‌توانستند جدیت وی را در بازسازی روابط بین ایران و آمریکا اثبات کنند.
بریل در ادامه تأکید کرده است: اوباما حتی به نامه بی‌سابقه تبریک از جانب احمدی‌نژاد نیز پاسخ نداد، وی به جای آن نامه‌ای مبهم به رهبر جمهوری اسلامی نوشت، ‌اقدامی که تکرار یک سابقه تاریخی شکست خورده بود. در زمان "دونالد ریگان " و در ماجرای ایران-کنترا نیز سعی شد به جای نظام جمهوری اسلامی مستقیماً با رهبری آن تماس برقرار شود که به شکست انجامید.
این حقوقدان آمریکایی در ادامه تصریح کرده است: گزارش‌های گسترده اشتباه در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و ترسیم وجهه‌ای غیردقیق از جنبش سبز باعث شد آن دسته از مقامات دولت اوباما که قصد دارند آمریکا فرای سخنان صرف حرکت کند به حاشیه رانده شوند، در نتیجه، کاخ سفید به موضع عمومی و همیشگی عقب‌نشینی کرد و اعلام داشت که واشنگتن مایل به مذاکره با تهران بود اما تهران علاقه‌ای به این کار نداشت.
نیویورک تایمز در بخش دیگری از این مقاله آورده است: ایران پیشنهاد البرادعی را رد نکرد، دولت ایران در ملأ عام و به طور رسمی اعلام کرد که اصل این پیشنهاد را می‌پذیرد اما در مورد برخی جزئیات باید مذاکره ادامه یابد. این دقیقاً دولت اوباما بود که پیشنهاد البرادعی را به صورت گزینه "یا قبول کن و یا رد کن " تعریف نمود، چیزی که خود البرادعی می‌گفت نباید این‌گونه می‌شد، دولت آمریکا فقط فشار وارد آورد که یک قطعنامه تحریمی دیگر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود اگرچه که در دولت هیچ‌کس باور ندارد این تحریم‌ها تأثیر قابل ملاحظه در فرآیند تصمیم‌گیری ایران خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد