سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

آمریکا در تدارک راه انداختن جنگی جدید علیه پاکستان است

افسر بازنشسته سازمان سیا:
آمریکا در تدارک راه انداختن جنگی جدید علیه پاکستان است

خبرگزاری فارس: یک افسر بازنشسته سازمان سیا با اشاره به اعلام سیاست‌های جدید راهبردی امنیتی ایالات متحده از تدارک آمریکا و شورای امنیت برای راه انداختن جنگی جدید علیه پاکستان خبر می‌دهد.

به گزارش فارس، "فیلیپ جیرالدی " (Philip Giraldi) نویسنده آمریکایی و افسر بازنشسته سازمان سیا، در مقاله‌ای که در پایگاه خبری «آنتی وار» (antiwar.com) منتشر شد، با بیان اینکه ما آمریکایی‌ها، تاج و تخت امپراطوری روم را به ارث برده‌ایم و رومیان جدید هستیم، به یک واقعه تاریخی اشاره کرده و می‌نویسد: در قرن اول میلادی، یک تاریخ‌نگار رومی به نام تاکیتوس Tacitus نوشت که «آنها یک سرزمین خالی‌السکنه ساختند و نام آن را صلح گذاردند.» اشاره این تاریخ‌نگار رومی به لشکرکشی روم علیه قبیله‌های آلمانی در زمان اولین امپراطور روم «آگوستوس» است که در جریان آن، هر فردی از دشمن که توان حمل اسلحه داشت، سلاخی شد و مابقی به عنوان برده فروخته شدند. این روش رومی‌ها در جنگ بود تا هشداری باشد برای همه کسانی که قصد به چالش کشیدن قدرت امپراطوری را داشتند، از آن عبرت بگیرند.

* ناتوانی سیاستمداران آمریکایی از فهم اثر واقعی جنگ

سیاستگذاران واشنگتن که تقریبا هیچ کدام در ارتش خدمت نکرده‌اند جنگ را به شکل یک مفهوم انتزاعی درک می‌کنند. آنها جنگ را مانند جابجایی مهره‌های شطرنج می‌بینند و فقط از دریچه آمارهای اسلایدهای پاورپوینت با جنگ در تماس هستند.
اما جنگ برای هزاران تن از سربازان آمریکایی که به دلیل تصمیم غلط کاخ سفید و "کپیتال هیل " (Capitol Hill) جان خود را از دست داده‌اند، به اندازه مرگ و زندگی، جدی است.
فرماندهان، موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین را از دور به کار می‌گیرند و شبیه بازی‌های رایانه‌ای به جنگ می‌پردازند اما تصرف و حفظ یک منطقه به عهده سربازان پیاده است و آنها هستند که با مرگ چهره به چهره می‌شوند و با بمبگذاران انتحاری و تله‌های انفجاری سر و کار دارند.
فقط در سه‌شنبه این هفته، 7 سرباز آمریکایی دیگر کشته شدند. به جاست که در روز گرامیداشت کشته‌شدگان جنگ Memorial Day، از کسانی یاد کنیم که به دلیل دروغ و نیرنگ سیاستمداران ما در واشنگتن، هر روز جان خود را از دست می‌دهند. مطمئن باشید که یک روز آمریکا از عراق و افغانستان عقب‌نشینی خواهد کرد و فقط نفرت و دشنام مردم عراق و افغانستان برای ما باقی خواهد ماند و در آن زمان خواهیم فهمید که سربازان ما برای هیچ و پوچ جان خود را از دست داده‌اند.

* پی‌گیری اهداف امپریالیستی آمریکا توسط اوباما

سودای امپراطوری، به سیاستگذاران آمریکا اجازه نمی‌دهد که کوچکترین انتقاد یا مخالفت با تنها ابرقدرت جهان را تاب بیاورند. به کسانی که هنوز منتظرند تا اوباما برای آنها آمریکایی بهتر بسازد، تأکید می‌کنم که شعار «تغییر» اوباما محقق شده است اما این تغییر در جهت بدتر شدن اوضاع بوده است.
همان زمان که دولت اعلام کرد به سیا اجازه داده است که برخی از شهروندان آمریکا که در خارج از کشور به سر می‌برند و مظنون به همکاری با تروریست‌ها هستند را بکشد (دوباره توجه کنید: «مظنون به همکاری با تروریست‌ها هستند»، یعنی مراحل قانونی برای اثبات این ارتباط طی نشده است)، باید زنگ خطر به صدا در می‌آمد و ملت، یکپارچه می‌خروشیدند اما به جای فریاد اعتراض بر علیه لگدمال کردن اصول قانون اساسی، فقط شاهد سکوت کنگره، رسانه‌ها و جامعه بودیم.
این فرض که ایالات متحده مختار است در هر زمان به هر کس که خیال به چالش کشیدن منافع آمریکا را در سر دارد، حمله کند، نزد رسانه‌ها و میان دولت‌مردان، مسلم و قطعی است. تعقیب مظنونین در هر جای دنیا، حقی است که مسئولین آمریکا با قلدری تمام و بدون هچ چون و چرایی برای خود قائل هستند.

* تاکید بر جنگ طولانی مدت در "برآورد راهبردی امنیت ملی " جدید آمریکا

دو هفته پیش اخباری منتشر شد که چهره امپریالیستی آمریکا را بهتر به نمایش می‌گذارد و عمق سقوط ملت ما را نشان می‌دهد.
خبر اول مربوط به انتشار اولین «برآورد راهبردی امنیت ملی» در دولت اوباماست. در این سند به روشنی در مورد اینکه آمریکا دیگر قلدر مدرسه نیست سخن گفته شده است و تأکید کرده است که کاخ سفید هر آنچه در توان دارد را به کار می‌گیرد (تأکید بر عبارت هر آنچه در توان دارد) تا آمریکا را امن نماید. همچنین در این سند آمده است: «ما اکنون از مرحله تمایز قائل شدن میان امنیت داخلی و امنیت ملی گذار کرده‌ایم. این گذار مستلزم عزم جدی برای هماهنگ کردن عملیات‌های خارج از کشور و اقدامات داخلی برای مقابله با حملات تروریستی علیه مردم آمریکا است.»

* تدارک آمریکا و شورای امنیت برای حمله به پاکستان

به عبارت دیگر «جنگ علیه تروریسم» (که دولت اوباما عمدا از به کار بردن این واژه اجتناب کرده است) عملیاتی یکپارچه در هر کجای جهان، در هر زمان و برای همیشه است. این همان راهبرد «جنگ طولانی» بوش است که در لفافه بیان می‌شود.
خبر دوم در واشنگتن پست منتشر شده است. بنابر این خبر، آمریکا و شورای امنیت، در حال ترسیم طرحی هستند که اگر یک حمله تروریستی علیه آمریکا صورت گیرد و سرنخ‌های آن در میان شبه نظامیان مستقر در پاکستان مشاهده شود، به این کشور حمله نظامی انجام شود. «ارتش آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن اگر یک حمله تروریستی موفق در خاک آمریکا انجام شود و رد آن در میان منطقه قبایلی پاکستان یافته شود، به صورت یکجانبه به پاکستان حمله نماید».
البته این اقدام زمانی انجام می‌شود که مرکز سیا در پاکستان اعلام کند که «حملات هواپیماهای بدون سرنشین در بمباران خاک پاکستان، کافی نیست».
این گزینه یکی از «پیامدهای شدیدی» است که وزیر امور خارجه، هیلاری کلینتون پس از عملیات تروریستی میدان تایمز، وعده داده بود. مقاله واشنگتن پست تصریح می‌کند که این عملیات به مذاق پاکستان خوش نخواهد آمد و «خطر غیر قابل جبران قطع روابط پاکستان و آمریکا وجود دارد.» همچنین به دلیل عدم گسترش دامنه اطلاعاتی سیا در میان قبایل پاکستانی، افراد غیر نظامی زیادی کشته خواهند شد. اگر هدف این باشد که به جای کاهش تروریست‌ها، افراد بیشتری به گروه‌های تروریستی بپیوندند، این عملیات ابزار خوبی خواهد بود. به علاوه آمریکا وارد جنگ با کشور دیگری خواهد شد.
علیرغم اینکه ادعا می‌شود مخاطبان رسانه‌ها باید با هوشیاری و دقت به خبرها توجه نمایند، این خبر واشنگتن پست، سر و صدای چندانی در میان جریان اصلی رسانه‌های آمریکایی نداشت.
خبر مشابهی در نشریه نیویورک تایمز منتشر شد که جزئیات عملیات‌های مخفی "فرماندهی مرکزی ایالات متحده " (US Central Command) در مورد ایجاد «اخلال در کار گروه‌های نظامی یا نیروهای دشمن در ایران، عربستان سعودی، سومالی و سایر کشورهای منطقه» را فاش می‌کرد. رهنمود جدید همچنین اجازه می‌دهد «تجسس‌هایی صورت بگیرد تا راه را برای حمله نظامی احتمالی علیه ایران هموار نماید.»
در حالی که آمریکا ایران را دشمن خود می‌داند، اخیرا از دولت سومالی پشتیبانی کرده و حتی به گروه‌های طرفدار دولت، سلاح داده است. اسلحه‌هایی که گاه‌گاه به گروه‌های افراطی اسلام‌گرا فروخته می‌شود. کشور سوم، یعنی عربستان، متحد نزدیک آمریکا محسوب می‌شود. این وضعیت دوباره ما را مطمئن می‌کند که همکاری و دوستی با آمریکا لزوما به ایمن‌بخشی از سوی آمریکا منجر نمی‌شود.
این خبر هم مانند داستان قبلی، با کمترین اعتراضی مواجه نشد. رسانه‌های آمریکایی به این امپراطوری آمریکا حق می‌دهند که هر دشمنی را در هر زمان و هر مکان آماج انتقامجویی خود قرار دهد.
خبر آخری که به آن می‌پردازیم دو هفته پیش منتشر شد و مربوط به مسئولیت‌پذیری یا عدم آن است. بنابر این خبر، 23 غیر نظامی افغان که در سه وسیله نقلیه سوار بودند به دلیل گزارش «غلط و غیر حرفه‌ای» گروهی از هدایت‌کنندگان هواپیماهای بدون سرنشین، کشته شدند. این هدایت‌کنندگان در «نوادا» قرار داشتند و از آنجا هواپیماهای بدون سرنشین را هدایت می‌کردند.
در این خبر آمده است که «دو کودک در کنار این خودروها مشاهده می‌شدند، اما هدایت‌کنندگان گزارش دادند که کاروان مذکور فقط متشکل از مردان مسلح است.» با توجه به اینکه افراد کشته شده، هیچ حرکت تهدیدآمیزی از خود بروز ندادند، این مسئله به ذهن متبادر می‌شود که یک مرد بالغ و مسلح بودن در افغانستان، دلیل کافی برای کشته شدن توسط ارتش آمریکاست. در این حمله، زنان و کودکان نیز کشته شدند.

* دیگر هیچ امیدی به اصلاح امور توسط اوباما وجود ندارد

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که تصور می‌کنید عاملان این افتضاح مورد مجازات شدیدی قرار گرفته‌اند، باید بدانید که در اشتباهید. چهار افسر دخیل در این ماجرا فقط توبیخ شدند و دو نفر دیگر نیز مورد تأدیب قرار گرفتند. در نظر دستگاه امپراطوری‌ که عملیات در هر زمان و مکان را مجاز می‌شمارد، همواره جایی برای قربانیان بیچاره پیدا می‌شود که خود را در آن پنهان کنند و سنگر بگیرند و این افغان‌ها می‌بایست خودشان مراقب می‌بودند تا کشته نشوند.
این خبرهایی بود که آرزو داشتم هرگز نمی‌خواندم. چگونه ما دچار این کابوس شدیم؟ نمی‌دانم و امیدوارم که این فقط یک کابوس باشد و روزی از خواب بیدار شویم. دیگر امیدی وجود ندارد که اوباما بتواند به اصلاح امور بپردازد. ممکن است که آمریکا نیز مانند امپراطوری روم و امپراطوری بریتانیا دچار کمبود بودجه و نیروی انسانی شود و خود را از دخالت‌های جهانی بازنشسته نماید. من اعتقاد دارم که اگر این اتفاق بیفتد، دنیای بهتری خواهیم داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد