سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

ترساندن مردم از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها

رییس‌جمهور در مراسم تجلیل از اصحاب رسانه حوزه دولت:
برخی با ارقام ساختگی بدنبال ترساندن مردم از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها هستند

خبرگزاری فارس: احمدی نژاد گفت: اعداد و ارقامی که در رسانه‌ها از سوی عده‌ای درباره افزایش میزان تورم عنوان می‌شود ساختگی و برای ترساندن مردم است و هدف اصلی آن جلوگیری از اجرای این برنامه است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه های ریاست جمهوری، محمود ‌احمدی‌نژاد در مراسم تجلیل از اصحاب رسانه حوزه دولت با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات آنان به اهمیت کار اطلاع‌رسانی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کار خبرنگاران نباشد هیچ یک از اتفاقات و برنامه‌هایی که در حال وقوع است، بازتاب نمی‌یابد.
رییس‌جمهور با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در داخل و جهان به وقوع پیوسته که مقدمه اتفاقات بزرگ‌تری در آینده است، خاطر نشان کرد: با همت اصحاب رسانه و ملت ایران و همه عدالت‌خواهان جهان باید به جایی برسیم که ظلم بطور کامل ریشه‌کن شود و عدالت، دوستی و عزت جایگزین وضع موجود گردد.

*ایمان، سختکوشی و آرمان‌خواهی در اصحاب رسانه در حد بالایی وجود دارد

رییس‌جمهور با بیان اینکه وجود انگیزه، عشق و امید به کار، باعث نشاط و خستگی ناپذیری می‌شود، گفت: عشق، ایمان، سختکوشی و آرمان‌خواهی در اصحاب رسانه در حد بالایی وجود دارد.
‌احمدی‌نژاد افزود: اگر در کاری عشق و امید نباشد، آن کار سخت است، اما برای کسی که به دنبال آرمان‌های بزرگ است خستگی معنا ندارد، زیرا در کار آرمانی، شیرینی و لذتی وجود دارد که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.
وی فعالیت در عرصه پیام‌رسانی را مقدس دانست و اظهار داشت: پیام‌رسانی کاری معمولی نیست، خبررسانی کاری است که اگر دچار نقصان شود همه مردم دچار مشکل می‌شوند.
رییس‌جمهور افزود: پیام‌رسانی باعث برقراری ارتباط ملت‌ها، تغییر نگاه‌ها و پیونددهنده قلب‌ها به یکدیگر است و در طول تاریخ همواره امر مقدسی محسوب می‌شده است.
‌احمدی‌نژاد تصریح کرد: خبرنگاری که گزارشی در حوزه‌های مختلف ارائه می‌دهد اگر در جریان آخرین تحولات آن حوزه نباشد، موفق نخواهد شدتصویر درستی از موضوع گزارش ارائه دهد.
رییس‌جمهور تاکید کرد: در تنظیم عبارات یک خبر باید تمام مفاهیم به مخاطب منتقل شود و این مستلزم تسلط خبرنگاران بر آن حوزه است.
‌احمدی‌نژاد با قدردانی از همه دست‌اندرکاران خبر و اطلاع‌رسانی گفت: اگر در طول سفرها و مراوداتی که با هم داشتیم از جانب بنده و یا همکاران اینجانب سختی و یا دشواری برایتان ایجاد شده، متواضعانه و صمیمانه حلالیت می‌طلبم.
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنیا در حال تغییر و تحول است، اظهار داشت: امروز جامعه در مسیر کمال در حال حرکت است، در این مسیر هزاران عامل وجود دارد که باید دست به دست هم خط این مسیر کمالی را ترسیم و آن را بپیماییم.
احمدی‌نژاد لازمه موفقیت را در اختیار داشتن تمام عوامل و امکانات دانست و اظهار داشت: در تحولات اجتماعی از آنجا که همه عوامل در اختیار ما قرار ندارد، به همین خاطر حتی اگر تصمیمات بزرگی برای اصلاح گرفته می‌شود در عرصه عمل، عوامل دیگری تأثیرگذاشته و مشکل ایجاد می‌کند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به تشریح و تبیین برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت و آن را یک موضوع مهم ملی دانست و اظهار داشت: مسائل مهم کشور را می‌توان به دو دسته داخلی و خارجی می‌توان تقسیم‌بندی کرد در داخل مهمترین مسأله کشورمان اقتصاد است و همه اقتصاددانان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مشکل اصلی اقتصاد کشورمان، شیوه توزیع یارانه‌ها است. یعنی اگر در اقتصاد وضعیت یارانه‌ها اصلاح شود، اقتصاد کشورمان سر و سامان خواهد گرفت.
رییس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی بسیار مقتدر است و حوزه نفوذ فرهنگی، سیاسی کشورمان در قلوب ملت‌های عالم وارد شده است، گفت: امروز تهدید علیه ملت ایران در موضوع هسته‌ای متمرکز شده است و معنای آن این است که اگر این موضع برطرف شود در عرصه سیاست خارجی و در محیط بین‌المللی در مسیر پیشرفت قرار خواهیم گرفت. همانگونه که اگر در عرصه اقتصادی هم هدفمندکردن یارانه‌ها به درستی اجرا شود، اقتصاد کشورمان به سرعت در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد: در موضوع هسته‌ای تهدیدات اصلی از کشورمان برداشته شده است و هیچ قدرتی توانایی مقابله با ملت ایران را ندارد و تقریباً اقتدار بلامنازع ایران را به رسمیت شناخته‌اند اگر چه به خاطر تبعات سیاسی آشکارا به آن اعتراف نمی‌کنند.
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشورمان و برنامه‌ریزی برای حل ریشه‌ای آن گفت: یارنه‌ها ابزار کار دولت برای تنظیم اقتصاد کشور است به شرط آنکه درست توزیع شود.
رییس‌جمهور با اشاره به آثار توزیع یارانه‌ها به شیوه کنونی، تصریح کرد: اولین اثر آن تولید با بهره‌وری پایین است، یارانه‌ها باید موجب بالا رفتن فن‌آوری، کاهش مصرف، پایین آمدن قیمت تمام شده کالا و افزایش کیفیت کالاها شود اما در کشورمان نتیجه معکوس داشته است.
احمدی‌نژاد مصرف بیش از حد انرژی و کالا را دومین اثر توزیع یارانه‌ها به شیوه کنونی دانست و گفت: با نصف مصرف کنونی می‌توان خدمات را به همین نسبت ارائه کرد.
وی توزیع یارانه‌ها به شیوه عمومی را دارای اشکالاتی دانست و اظهار داشت: در این شیوه هر کس بیشتر مصرف کرد یارانه بیشتری دریافت می‌کند. با چنین شیوه‌ای 10 درصد بالاترین درآمد جامعه 36 برابر 10 درصد کمترین درآمد جامعه یارانه مصرف می‌کند و امروز اصلاح این وضعیت مورد توافق همه اقتصاددانان کشور است. دولت بیش از 4 سال است که بر روی این موضوع کار کرده است تا وضعیت توزیع عمومی یارانه‌ها اصلاح شود.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه طی سال‌هایی عده‌ای به دنبال حذف یارانه‌ها بودند و معتقد بودند که باید مردم قیمت واقعی کالاها را بپردازند، افزود: حذف یارانه‌ها کار بسیار خطرناکی بود که خوشبختانه به انجام نرسید.
رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها است، گفت: دولت نهم زمان زیادی برای این موضوع گذاشت و شخصاً بیش از 1500 ساعت وقت گذاشته‌ام و از زوایای مختلف این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته و امروز به برنامه‌ جامعی تبدیل شده است. ابتدای سال گذشته اعلام کردیم که قصد داریم این برنامه را به اجرا درآوریم ابتدا عده‌ای با بهانه انتخابات، چنین مطرح کردند که اجرای آن به مصلحت نیست اما وقتی مقاومت و اصرار ما را دیدند خواستار ارایه لایحه شدند. روند رسیدگی به آن یکسال به طور انجامید و به طور کامل دگرگون شده و منطق و انسجام آن گرفته شد و به قانون نامتجانسی تبدیل گردید. ولی با این حال اعلام کردیم که حاضریم آن را انجام دهیم به شرطی که دولت 5 سال اجازه مدیریت داشته باشد. علت این شرط هم این بود که در برنامه‌های اقتصادی نمی‌توان مردم و تولیدکنندگان را با شرایط متزلزل مواجه کرد. اگر بنا باشد هر سال قانون تغییر پیدا کند، تولیدکنندگان و مردم نمی‌توانند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند.
احمدی‌نژاد افزود: با ادعای اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها، تورم بسیار سنگینی به جامعه تحمیل می‌کند، رقم مورد نظر دولت برای هدفمندکردن یارانه‌ها به نصف تقلیل پیدا کرد عده‌ای به عنوان اقتصاددان چنین مطرح می‌کنند که اگر اجازه بدهند 40 هزار میلیارد تومان برای هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه شود، به قیمت بعضی کالاها 5 هزار درصد اضافه خواهد شد و این مقدار درصد را 500 برابر عنوان می‌کنند در حالی که 5 هزار درصد، 50 برابر می‌شود! که البته این نیز اصلاً با واقعیت انطباق ندارد.
وی با تأکید بر اینکه دولت برای چهل هزار میلیارد تومان دلایل علمی دارد، گفت: بدون تردید درباره اقتصاد باید عالمانه تصمیم گرفت، در توزیع یارانه‌ها چندین هدف دنبال می‌شود که کاهش مصرف، ارتقاء بهره‌وری و اجرای عدالت از جمله آنها است و بی‌شک برای تحقق این اهداف نیازمند همراهی مردم هستیم. بدون همراهی مردم طرح موفق نمی‌شود و باید به گونه‌ای عمل کرد که مردم همراهی و مشارکت داشته باشند.
احمدی‌نژاد، گفت: برای کاهش مصرف باید حداقلی به قیمت کالا افزوده شود تا این کاهش اتفاق بیفتد.
رییس‌جمهور افزود: پولی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد باید به اندازه‌ای باشد که بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوان خط تولید برخی صنایع را ارتقاء و اصلاح کرد و از سوی دیگر بتوان مبالغی در اختیار مردم قرار دهد که اکثریت آنها احساس کنند وضعشان بهتر شده است دولت با چنین محاسباتی به عدد 40 هزار میلیارد تومان رسیده است.

*با ارقام ساختگی بدنبال ترساندن مردم از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها هستند

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اعداد و ارقامی که در رسانه‌ها از سوی عده‌ای درباره افزایش میزان تورم عنوان می‌شود اعدادی ساختگی و برای ترساندن مردم است و هدف اصلی آن جلوگیری از اجرای این برنامه می‌باشد. این در حالی است که پیش‌بینی ما این است که اگر اجرا شود، وضعیت مردم بهبود پیدا خواهد کرد.
رییس‌جمهور افزود: عده‌ای به دولت ایراد می‌گیرند که چرا برنامه‌هایش را به آنها اعلام نمی‌کند و از آن دو نتیجه می‌گیرند که یا برنامه ندارید و یا به آنها اعتماد وجود ندارد که پاسخ هر دوی این نتایج منفی است. چرا که اگر به فرض امروز اعلام شود که قیمت بنزین از ابتدای تیرماه 100 تومان افزایش پیدا خواهد کرد بیش از اثر واقعی آن، دربازار قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

* آنچه در بودجه نوشته شده قابل اجرا نیست و جز زحمت برای مردم حاصلی ندارد

احمدی‌نژاد افزود: بررسی‌های انجام شده از بیش از 26 کشور که اصلاح اقتصادی انجام داده‌اند حاکی از آن است که فاصله اعلام و اجرای برنامه‌های اقتصادی حدود چند ساعت بوده است بنابراین این موضوع اصل مهمی در اقتصاد است و در غیر این صورت قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. معنای این حرف بی‌اعتمادی هم نیست بلکه یک کار عالمانه اقتصادی و جلوگیری از سوء استفاده کسانی است که به دنبال فرصت هستند.
وی تصریح کرد: دولت هدفمند کردن یارانه‌ها را به قدری روان تنظیم کرده است که قدرت خرید 6 دهک اضافه می‌شود و یک دهک ثابت می‌ماند و سه دهک صرفاً از پس انداز سالیانه‌اش کم می‌شود.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همه باید مشارکت و همراهی داشته باشند.
رییس‌جمهور گفت: آنچه در بودجه نوشته شده قابل اجرا نیست و جز زحمت برای مردم حاصلی ندارد.
وی با بیان اینکه یارانه‌ها به همه مردم تعلق خواهد گرفت، گفت: کسانی که داوطلب دریافت یارانه باشند به همه آنها یارانه تعلق خواهد گرفت و البته به برخی اقشار مانند خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و روستائیان یارانه بیشتری پرداخت خواهد شد.
احمدی‌نژاد افزود: البته در کار جمع‌آوری اطلاعات خانوار وجود درصدی از انحراف قابل پذیرش است که برای اصلاح این موارد زمانی پیش‌بینی شده است که خانواده‌ها با مراجعه با آن می‌توانند اطلاعات صحیح خود را وارد کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اختصاص نصف مبلغ پیشنهادی دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها، اجرای این قانون را با بن‌بست مواجه نمی‌کند، اظهار داشت: برای این موضوع نیز راه‌حلی داریم که به زودی آن را اعلام خواهیم کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: کسانی که تعمدانه در برابر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها مانع‌تراشی می‌کنند، کار آنها بدور از جوانمردی است.
در ابتدای این دیدار تعدادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران به نمایندگی از سایر همکاران خود ، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را با رییس‌جمهور در میان گذاشتند.
انتهای پیام/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد