سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

سیاست روز

تحلیل و بررسی مسائل مهم جهان و ایران

لزوم اجرای اقدامات فرهنگی و انتظامی در مقابله با فساد

گزارش کامل فارس از تجمع دانشجویان مقابل شورایعالی انقلاب فرهنگی؛
دانشجویان بر لزوم اجرای اقدامات فرهنگی و انتظامی در مقابله با فساد تاکید کردند

خبرگزاری فارس: دانشجویان دختر دانشگاه‌های تهران در تجمع خود مقابل شورایعالی انقلاب فرهنگی بر لزوم اجرای اقدامات فرهنگی و انتظامی در مقابله با فساد تاکید کردند.


گزارش تصویری مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، تجمع دانشجویان دختر دانشگاه‌های کشور در اعتراض به بدحجابی و بی‌حجابی در جامعه اسلامی در مقابل شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز برگزار شد.
در این تجمع تعدادی از دانشجویان پسر دانشگاه‌های تهران هم حضور داشتند.
دانشجویان تجمع‌کننده همچنین پرچم‌هایی از ایران را به دست داشته و دست‌نوشته‌های با مضمون محکومیت بدحجابی به دست گرفته بودند.

تجمع‌کنندگان همچنین شعارهایی با مضمون "ما وارثان زینبیم، مدافعان عفتیم "، "قانون امر حجاب، اجرا باید گردد "، "دانشگاه بی‌عفت، لانه اهل فساد "، "پیاده خون شهدا، رعایت حجب و حیا " و... سر می‌دادند.
در ابتدای این تجمع کبری خزعلی عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با حضور در جمع دانشجویان تجمع‌کننده مقابل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی از دانشجویان بابت اقدام‌شان در خصوص حجاب تشکر کرد.
وی با بیان اینکه امروز این حرکت چشمگیر و این جهاد فرهنگی و حمایت آگاهانه شما دانشجویان از نظام قابل تقدیر است، اظهار داشت: ما به مطالبات به حق شما پاسخگو هستیم و این پاسخگویی وظیفه ما به شمار می‌رود و در واقع وظیفه هر مسئولی است که در قبال سؤالات پاسخگو باشد.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه برای بررسی یک مسئله اجتماعی که دارای پیچیدگی‌هایی است احتیاج به یک مهندسی فرهنگی و فعالیت کلان داریم، تصریح کرد: برای برنامه‌هایی که تاکنون انجام شده است، بایستی به صورت درست مسائل را آسیب‌شناسی کرده و آنها را بررسی کنیم تا بتوان در انتها تصمیم‌گیری درستی صورت گیرد.
خزعلی افزود: آسیب‌شناسی بایستی اصولی و علمی انجام شود، تا زمینه ظهور تغییرهای درست فراهم شود.
وی با یادآوری اینکه ما در دوران انقلاب و جنگ در آن نقطه قرار داشتیم و اکنون این سؤال پیش می‌آید که چگونه به اینجا رسیدیم‌،‌گفت: نکته دوم در خصوص حجاب مسئله تهاجم و پذیرش الگوی توسعه غربی و پذیرش این الگو در مدیران است که متاسفانه همین پذیرش مدیران بر روی برنامه‌ریزی کشور تاثیر گذاشت و به خصوص در علوم انسانی که بایستی اصلاحات جدی در آن صورت گیرد، ضعف‌های جدی نصیب کشور شد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان وجود ضعف و عدم هماهنگی بین مسئولان و همچنین انجام کار سلیقه‌ای و وجود تساهل و تسامح را از دیگر موارد بی‌حجای در جامعه عنوان کرد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت با وجود این مسائل یک شبه همه کارها درست شود.
خزعلی در بخش دیگری از سخنان خود به حماسه 9 دی و 22 بهمن اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این حماسه‌ها نشان داد که جوانان این مرز و بوم هنوز زنده و مجاهدند و خواهند ماند که این سخنان وی با تکبیر دانشجویان همراه شد.
وی با اشاره به قسمت‌هایی از اقدامات انجام شده در خصوص حجاب و عفاف در شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در توسعه عفاف و حجاب تمام بحث‌ها از همه جهات بایستی به صورت هماهنگ پیش رود البته پیگیری این مسائل در دولت نهم به صورت جدی آغاز شد و بعد از دو سال از وزارت ارشاد به وزارت کشور واگذار شد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به اینکه مجموعه فراهم شده برای حجاب و عفاف در شورا دارای اصول و مبانی به سیاست‌ها، راهکارها و روش‌ها و در انتها راهکارهای اجرایی است، اظهار داشت: در این مجموعه تمام دستگاه‌ها در نظر گرفته شده و برای اجرای آن باید این بحث‌ها دنبال شود و همچنین بایستی شاهد نظارت جدی باشیم.
خزعلی برخورد قانونی و محکم با متخلفان را مرحله دوم دانست و تاکید کرد که نبایستی این مرحله را رها کرد.
عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی شناسایی موانع موجود بر سر راه طرح حجاب و عفاف را از دیگر لوازم مورد نیاز برای اجرای این طرح دانست و افزود: بایستی همراهی‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.
وی همچنین اعلام کرد که بانک ایده‌ای در شورا وجود دارد و از عزیزان درخواست می‌کنیم ایده‌های ارزشمند خود را به ما ارائه کنند.
در ادامه این تجمع تنهایی نماینده دفتر تحکیم وحدت،‌جنبش عدالتخواه دانشجویی و بسیج دانشجویی نیر در جمع دانشجویان گفت: بی‌تردید جوانان بزرگترین و ارزشمندترین سرمایه‌های کشورند و آنچه می‌تواند این سرمایه را حفظ کند و در خدمت استقلال و سربلندی میهن اسلامی قرار دهد، همانا سلامت اخلاقی و معنوی جوانان است.
وی افزود: دشمنان نیز با درک اهمیت این سرمایه عظیم و شکست در پروژه‌های جنگ سخت برآنند تا با شیوه‌های نرم، جامعه به ویژه جوانان را دچار مفاسد اخلاقی کنند بی‌شک جزام این بی‌بندو باری آرام آرام حیا و عفت زنان، غیرت مردان و کانون خانواده را هدف قرار داده و در نهایت کشور را به ناکجا آباد خواهد کشاند.
این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه رهبر انقلاب در طول 20 سال گذشته با استفاده از مفاهیمی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، قتل‌عام فرهنگی و سرانجام مفهوم جنگ نرم این مهم را یادآوری نموده‌اند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هوشیاری مسئولان را در برابر شیوه‌های تهاجمی خواستار شده‌اند و بی‌شک کار فرهنگی و اقدامات قانونی و انتظامی در مقابله با ترویج فساد، لازم و ملزوم یکدیگر و مکمل هم هستند ونمی‌توان با استدلال به اولویت یکی، دیگری را تعطیل کرد.
تنهایی ادامه داد: هیچ کس مدعی نیست که با برخورد انتظامی و انضباطی مسئله حجاب حل می‌شود بلکه این اقدامات صرفا ضمانت‌کننده‌هایی هستند که قرار است نظم را برقرار و شکستن قانون را برای قانون‌شکنان هزینه‌دار کنند.
این فعال دانشجویی با ابراز تاسف نسبت به اینکه با وجود قوانین فراوان و غنی در رابطه با گسترش عفاف و حجاب که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، شاهد آن هستیم که مدیران میانی با گرفتار شدن در الگوهای توسعه غربی این قوانین مصوب را نادیده گرفته و در نتیجه خواسته یا ناخواسته به ناهنجاری‌های اجتماعی دامن زده‌اند، گفت: ما دانشجویان خواهان آنیم که مسئولان امر با توجه به وضعیت عفاف و حجاب و تاثیر غیرقابل انکار آن در امنیت اجتماعی، سلامت خانواده و پیشرفت و توسعه همه جانبه هر چه زودتر کمر همت مضاعف و اجرای مصوبات و دستورالعمل‌ها و قوانین ببندند.
تنهایی افزود: انتظار می‌رود مسئولان نهادهای فرهنگی و در راس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث فرهنگ‌سازی با ابزار مختلف در جامعه بپردازند و نهادهای آموزشی و تربیتی کشور نیز با بهره‌گیری از الگوهای اسلامی در دانشگاه‌ها و مدارس بحث آموزش لزوم حجاب و مبانی اسلامی مرتبط با آن را به اجرا درآورند.
این فعال دانشجویی در پایان سخنان خود تاکید کرد: برای اجرای فرهنگ اصیل، عصمت فاطمی و غیرت علوی نیازمند آنیم که تمامی اقشار جامعه کسانی که به فرموده مقام عظمای ولایت، همت مضاعف و کار مضاعف نام گرفته است، دست در دست هم داده و با همتی مضاعف‌تر از سابق خطاها و کم‌کاری‌های مسئولان را گوشزد کرده و تکلیف جامعه اسلامی را با مدیران اهمال‌گر در اجرای قوانین مصوب روشن کنیم.
در ادامه همچنین نوروزی نماینده بسیج طلاب خواهران طی سخنانی با طرح این پرسش که ایا مسئله حجاب از ضروریات دین نیست و منکر آن مهدورالدم نیست؟ اظهار داشت: عواقب نبود حجاب در هر جامعه بر هر انسان عاقلی مسلم شده است چنانچه می‌بینیم حتی در جوامع غربی منکران حجاب برای برگرداندن آثار بی‌حجابی دست به دامان قانون شده‌اند تا از آن لجنزار خود را رهایی بخشند.
وی اضافه کرد: آیا مسئولان ما در خواب غفلتند و یا خود را به خواب زده‌اند هر چند با تذکرات و راهنمایی‌های مقام عظمی ولایت جای غفلتی نیست و آیا مسئولان ما در پی اجرای امر مقام عظمی ولایت در سال همت مضاعف و کار مضاعف هر یک به طریقی تلاش می‌کنند که البته اگر بکنند نتایج مطلوبی به دست خواهیم آورد.
نوروزی خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما گفت:آیا رسانه ملی به فرموده حضرت امام به منزله دانشگاه نیست که پرورش دهنده اذهان و افکار و عقاید میلیون‌ها نفر است.
نماینده بسیج طلاب خواهران ادامه داد : اذعان دشمنان زمان جنگ نظامی به پایان رسیده است و سال‌هاست که جنگ نرم آغاز شده است مگر جز این نیست که رسانه‌های بین‌المللی دست صهیونیسم است و چنانچه به طور واضح نمی‌خواهیم بگوییم اما افرادشان نه ولی افکار صهیونیزم در رسانه ملی ما در قالب مستندات و فیلم‌های مخاطب پسند حتی در قالب برنامه‌های ملی و مذهبی با اهداف تضعیف جایگاه مترقی حجاب ایجاد فساد و بی‌عفتی در زنان که موجب انهدام خانواده‌ها می‌شود به چشم می‌خورد.
وی با طرح این پرسش که چرا در رسانه ملی لفظ هنر در موسیقی و بازیگری مصادره شده است در حالی که هنر واقعی را بزرگان ما تعریف کرده‌اند تصریح کرد: در رسانه ملی هنر حجاب و عفاف چه جایگاهی دارد در قبل از انقلاب آقایان آرزو داشتند که ای کاش یک ساعت یا کمتر وقت آن را می‌آفتند که در مورد تبلیغ اسلام صحبت کنند و سخن اینجاست که چه کسی کرده‌اید میلیون‌ها ساعت وقت دارید.
نماینده بسیج طلاب خواهران خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از شما سؤال می‌کنم که جایگاه زن و فرهنگ و عصمت و حجاب در مقالات و نشریات، رمان‌ها، کتاب‌ها و فیلم‌های سینمایی کجاست در دوران اصلاحات مسئولان مربوطه که معلوم‌الحال بودند اما در این دوره از دولت ارزشی و خدمت‌گذار انتظار چیز دیگری است.
نوروزی با بیان اینکه ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که به فرمایشات حضرت امام که تمام چشم امید جامعه به آنهاست وقت آن فرانرسیده که در فرهنگ‌سازی و قانونمند کردن فرهنگ حجاب درصدد برطرف کردن گوشه‌ای از این چالش برآییم خاطر نشان کرد: امام راحل تکلیف ما را روشن کرده‌اند و گفتند که شما به مسئولان تذکر دهید اگر عمل کردند که فبها و اگر عمل نکردند شخصا وارد میدان شوید.
اخوان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا(س) در ادامه این تجمع اظهار داشت: امروز با این معضل روبرو هستیم و از آقای ضرغامی سؤال می‌کنم که چه جوابی در خصوص برنامه‌های صدا و سیما در این زمینه دارد و آیا زندگی یک خانم مسلمان آنچنان است که در صدا و سیما نمایش داده می‌شود.
وی افزود: چرا امروز در دانشگاه‌ها به بی‌حجاب‌ها و بدحجاب‌ها اجازه می‌دهند به راحتی وارد محیط‌های دانشگاهی شوند و کسی جلوی آنها را نمی‌گیرد.
این فعال دانشجویی با طرح این پرسش که آیا شرایط امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌های کشور فراهم است، تصریح کرد: متأسفانه امروز شرایط امر به معروف نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در محیط‌های شهری نیز فراهم نیست و چرا این اتفاق افتاده است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا خطاب به دولت گفت: دولت در خصوص بسیاری از موضوعات انیمیشن درست می‌کند اما هیچ گاه راجع به حجاب این اقدام را انجام نمی‌دهد.
اخوان با ابراز انتقاد از وضعیت البسه و پوشاک که در فروشگاه‌های لباس عرضه می‌شود، گفت: با لباس‌هایی که امروز در لباس‌فروشی‌ها عرضه می‌شود افراد آنها را می‌خرند و بعد از اینکه شما از آنها سؤال می‌کنید چرا این لباس را به تن دارید پاسخ می‌دهد که این لباس در فروشگاه‌های همین کشور به فروش می‌رسد و متأسفانه هیچ نظارتی بر فروش لباس‌ها وجود ندارد.
این فعال دانشجویی همچنین با ابراز انتقاد از آموزه‌های که در مهد‌کودک‌ها، مدرسه‌ها به افراد آموزش داده می‌شود، خاطر نشان کرد: امروزه با تعالیمی که در مدارس داده می‌شود افراد تربیت نمی‌شوند و به جای تربیت فقط زده می‌شوند که دانشجویان با تکبیر از این سخنان اخوان حمایت کردند.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا در پایان سخنان خود گفت که با ابتذال پیشرفت و عدالت محقق نمی‌شود.
در ادامه طهماسبی مسئول بسیج مجتمع آموزشی فنی ولیعصر هم طی سخنانی اظهار داشت: انقلاب آمد تا در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... تحول ایجاد کند و فضای تحصیل و تفریح و اشتغال را چه از لحاظ ظاهری و چه مبنایی، دینی به وجود آورد و جامعه و فرهنگ اصیل ایرانی مزین به فرهنگ ناب اسلامی را از وابستگی به فرهنگ شرق و غرب برهاند.
وی افزود: مردم انقلاب کردند تا جمهوری اسلامی به بار بنشیند و در محیط امن و دور از تنش‌های روانی فرد اجازه بالندگی یابد و به آزادی مطبوع و در قلمرو دین، که از دیگران سلب آزادی نکند، دست یابد.
این فعال دانشجویی با بیان اینکه دین برای فرد چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی دستورالعمل دارد و حق حضور در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی را چه برای زن و چه مرد محترم می‌شمارد تصریح کرد: اما حضور زن در اجتماع به پیروی از زهرای مرضیه و زینب (س) باید با حفظ حریم حجاب و عفاف و برای مردان نیز باید این گونه باشد تا اجتماع تنها محل کار و فعالیت شده و تمتعات جنسی به محیط خانواده کشیده شود.
طهماسبی با اشاره به اینکه خانواده کوچکترین نهاد اجتماعی که روابط افراد باید بر پایه محبت و اعتماد و برپایه اخلاق اسلامی شکل بگیرد تا افراد کارآمد با تربیت اسلامی از آن بیرون بیایند، گفت: دشمن تاب شکوه اسلامی و رشد ایرانیان را نیاورد و مثل گذشته‌های تاریخ از هیچ ترفند و توطئه‌ای غفلت نورزید و بعد از شکست در عرصه نظامی طرح تهاجم فکری و فرهنگی با اختصاص میلیاردها ‌دلار کلید زد و غفلت مسئولان و نهادهای تأثیر‌گذار زمینه چنین نفوذ مخربی را فراهم آورد.
این فعال دانشجویی با طرح این پرسش که چرا نیروی انتظامی به عنوان برخورد کننده با خاطیان حریم عفاف و حجاب برخوردی نمی‌کند گفت: این درد و دل تمام دانشجویانی است که دغدغه پایمال شدن احکام اسلامی را دارند و آیا دانشگاه که بزرگ‌ترین نهاد اسلامی در رشد و تعالی فرد بعد از خانواده است فضای مناسب فرهنگی و علمی را برای تحصیل دانشجویان فراهم نمی‌کند.
طهماسبی در پایان تأکید کرد: مسئولان باید بدانند که مطالبه حجاب یک مطالبه صرفا دانشجویی نیست بلکه مطالبه عمومی مردم انقلابی است که هر گونه مسامحه و احمال و بهانه تراشی در این روند خیانتی خواهد بود که از حافظه تاریخی ملت پاک نخواهد شد.
در ادامه این تجمع حاج عبد الباقی استاد حوزه و دانشگاه گفت: حجاب یک جزء از عفاف است و اگر به تنهایی به آن پرداخته شود ابتر خواهد ماند.
وی افزود: حجاب از یک سو مظهر حاکمیت عفاف و از سوی دیگر مظهر هویت ملی و دینی به شمار می‌رود این استاد دانشگاه یادآور شد: مسئله‌ای که در دوره رضا خان زنان ایران را بی حجاب کرد غربزدگی بود و امروز مسئله ای که می‌تواند حجاب را به کشور باز گرداند بازگشت به هویت دینی و دوری از غرب زدگی است.
وی با بیان اینکه فرهنگی که حجاب را از نوع اسلامی به غربی تغییر می‌دهد در واقع ناشی از غرب زدگی افراد است، تصریح کرد: برخورد با بی حجابی درمان این مسئله نیست زیرا این نشانه است در واقع راه اصلاح این است که که غرب زدگی از کشور زدوده شود.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه خانم‌های بی‌حجاب همیشه بی عفت نیستند اظهار داشت: بعضی از این افراد چون تصور می‌کنند پوشش غربی ارجح است آن را به پوشش ملی ترجیح می‌دهند و برای درمان چنین افرادی بایستی از شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهیم که بازگشت به خویشتن و همچنین هویت ملی را برای افراد فراهم کند.
حاج الباقی افزود: دشمنان نظام با حجاب که یک نشان است مخالفت می‌کنند و زدودن این نشان را عامل پیروزی خود می دانند و بایستی برای مقابله با دشمن از حجاب به عنوان یک اسلحه در برابر استکبار استفاده کند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه نظام امپریالیسم حجاب را به عنوان یک نشانه از تفکر مخالف می‌بیند و به همین دلیل آنان هر چقدر بتوانند این نشان را مورد حمله قرار خواهند داد تصریح کرد: ضربه زدن به این نشان باعث ایجاد احساس پیروزی در دشمن می‌شود.
وی افزود: باید برای حفظ حجاب علم چادر و پوشش که هویت ملی و دینی را نشان می دهد را به دست بگیریم و راه درمان بی عفتی بازگشت به خویشتن و هویت دینی و ملی است.
این استاد حوزه در پایان خواستار برگزاری جلسات غرب شناسی برای دانشجویان شد.
در حاشیه این تجمع دانشجویان طوماری را در اعتراض به وضعیت بدحجابی در جامعه به امضا رساندند.
خزعلی در پایان سخنان خود به همراه تعدادی از نمایندگان دانشجویان تجمع‌کننده به دیدار مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتند تا دانشجویان پیشنهادات خود را در خصوص حجاب به این شورا ارائه و دانشجویان با مخبر دزفولی دیدار و گفت‌وگو کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد